Philip, född 1991, är en svensk proffscyklist med flera flotta medaljer i bagaget, bland annat JSM i linjelopp 2010 och SM-guld i linjelopp 2011. Philip cyklar för Team Cykelcity, Jönköping. Tidigare var detta hans personliga blogg där han skrev om sin vardag med cykeln; alla resor och lopp, och all träning förstås.

Bloggen skrivs inte längre av Philip, men handlar fortsatt om sport i allmänhet och cykling i synnerhet. Philip går idag att följa på bl.a. Facebook.

Sida 3

Bättre tandhygien också hälsa!

11 aug 2017

Vissa låter bli att borsta sina tänder. De kanske undrar varför de ska göra det, när de ändå inte får några hål i tänderna. Good for you, kanske vi tänker när vi träffar på sådana människor. För oss som gick i skolan på 1970-talet och fick besök av fluortanten, en sjuksköterska som kom med plastmuggar fyllda med fluor, skulle bara tanken på det, vara omöjlig. Alla fick varsin pappersmugg med fluor och fyllde munnen. Sedan spottade man ut. Den äventyrlige lät bli. Sedan talade hon om (sjuksköterskan) hur man bäst skulle borsta sina tänder. Hon höll en jättelik tandborste i handen, och en lika gigantisk tandrad som skulle föreställa ens tänder. Sedan borstade hon från höger till vänster och upp och ner. Så åtminstone vi lärde oss borsta våra tänder. Och vi lärde oss vikten av att göra det.

Håll en ren tandhygien

Sedan generationen X fick sin tandvårdsupplysning i skolan, har tandhälsan avsevärt förbättrats. Många unga kan låta bli att borsta sina tänder och får inga hål. Har man så bra tänder att man oavsett tandborstning slipper karies, är det lätt att skippa den helt och hållet. Men det är inget att rekommendera, tvärtom! Om man inte borstar sina tänder bäddar man för infektioner i bland annat tandköttet. Infektion i tandköttet kan vara mycket plågsamt. Vill det sig riktigt illa, kan det uppstå var och då måste en tandläkare få bort det. Om inte, kan man få hög feber. Man måste äta penicillin för att stävja infektionen. Annat som kan drabba den som inte borstar sina tänder är, plack på tänderna. Forskare har sett ett tydligt samband mellan plack och hjärt- och kärlsjukdomar. Så hålla ren tandhygien är bra även för ditt hjärta. Inte bara för en frisk andedräkt – även om det är mycket tilldragande!

Så gör du för en ren tandhygien

  • Köp en ny tandborste – släng den gamla. Gör det regelbundet en gång i månaden
  • Hur lång tid lägger du på en vanlig tandbortsning? Minst två minuter är en bra tid lägga ner på tanborstandet
  • Ta bort med tandtråd mellan tänderna
  • Ät regelbundet – småätandet är en stor bov till varför många har dåliga tänder i dagens Sverige
  • Sluta röka eller snusa – både nikotin och rökning är direkt dåligt för dina tänder
  • Drick vatten – vatten är bästa drycken för dina tänder!
  • Ge första hjälpen

    19 jul 2017

    Jag har insett att det är väldigt viktigt med första hjälpen. Första hjälpen ska ju inte bara vara att kunna plåstra om någon, även om de flesta första hjälpen-kit brukar innehålla mest bara plåster, gasbinda och alsolsprit. Till första hjälpen hör det ju att kunna ge hjärt- och lungräddning. Och att ha en hjärtstartare. Varför ska man det då, kanske du frågar. Jo det är faktiskt väldigt viktigt.

    Alla borde kunna rädda en människa

    Alla borde kunna rädda någon som har drabbats av hjärtattack. Om det råkar hända att någon drabbas av plötslig hjärtattack, kan man ibland inte alltid vänta på en ambulans. Det kan ta upp till 10, 15 minuter innan den är på plats. Under de minuterna kan det vara livsviktigt att inte hjärtat stannar. Då kan du och jag vara viktiga, om vi kan och vet hur man gör för att rädda en annan person. För att vi inte ska göra fel och förvärra situationen, kan det vara av allra största vikt att utbilda sig i hjärt- och lungräddning.

    Gå en utbildning på nätet

    Det är möjlighet att få en sådan hjärt- och lungräddningsutbildning, hlr-utbildning via nätet på Hjärtgruppen. Där har de kompetenta läkare som utbildar dig. Alla instruktörer är certifierade av Svenska HLR rådet. Denna kunskap borde vara allmänbildning för alla, inte bara för räddningspersonal. Att et hjärta stannar betyder inte döden för alla. Ett hjärta kan alltid komma igång igen. Med den vetskapen är det viktigt att alla kunde rädda en annan person.

    Byt cigarett om du ska röka!

    12 jul 2017

    Det kanske är en underlig uppmaning på en blogg som handlar om hälsa. Röka är ju inte bra på något sätt, men om man nu inte kan sluta röka, finns det bra sätt att stegvis trappa ned rökandet. Många tycker ju att det hör ihop med festande att röka. Festandet är heller inte bra, ur hälsosynpunkt. Alkohol i mycket små mängder är nog bra för kroppen. Det är många som jag känner som inte har tagit en droppe alkohol och ändå drabbats av cancer och leversjukdomar, och många som har druckit i nästan hela sitt liv och blir 90 år gamla, minst. Däremot är det fastlagt att dricker man, får man mycket sämre hälsa, om man nu lever vidare och inte drabbats av cancer. Så festande och cykling hör inte ihop.

    Byt till e-cigarett

    Om man nu ska röka och vill, men inte kan sluta, är e-cigaretten en bra början. Den ger mindre skadliga ämnen än den vanliga cigaretten. I en vanlig cigarett får man i sig 4000 gifter, däribland tjära, kolmonoxid, arsenik. Ja, du läste rätt; arsenik. Rena rama giftet. Med en e-cigarett får du i dig nikotin, vilket alla rökare är ute efter, men du slipper kolmonoxid som bildas när du tar bloss på den vanliga cigaretten. Med en e-cigarett bildas det vattenånga och det är det du drar i dig i e-cigaretter. Och så vitt jag vet är vattenånga bättre än kolmonoxid och tjära.

    Finns på nätet

    De flesta e-cigarettaffärer ligger på nätet. Varför vet jag inte. Kanske de flesta tobakshandlare tjänar mer på de sedvanliga cigaretterna. Det kanske handlar om affärsuppgörelser. Så vitt jag har märkt har det inte blivit någon stor hype med e-cigaretter, vilket är mycket synd. Men du som röker, kan ju börja. Gå då in på eqcigs.se och handla bättre cigaretter. Sedan är det bara att försöka trappa ned. Lycka till!

    Cykelvasan för utmanaren!

    2 jul 2017

    Jag vet inte om ni som jag, råkade missa Cykelvasan? Det var en inflammation i knät som satte stopp för cyklande för min del. Annars hade det varit så bra att vara med. Att ha en tävling som Cykelvasan att se fram emot och planera för, framför allt att träna för är så bra. Nu med mitt inflammerade knä, blir det inget av någonting just nu. Jag vilar knät och det blir mycket stillasittande. Jag märker att det inte är särskilt bra, så nu väntar jag bara på läkningen och att jag så småningom och mycket varsamt kan börja träna igen.

    Gym är bra start efter sjukdom

    Det bästa man kan göra efter sjukdom som inflammation i knät är att börja så smått med övningar på gym, med muskelstyrka, som får byggas på allt eftersom. Inga tunga tyngder direkt på knät, men lår och vadmuskler kan få sin dos träning mer än gärna. Roddmaskinen får vänta ett tag till. Alla maskiner som inbegriper knälyft går bort. Så egentligen är det mest överkroppsträning som kommer i fråga. Det hela får vänta ett tag. Så är det.

    Kosten viktig även när man vilar

    De flesta kanske tänker att kosten är som viktigast när man tränar, få tänker på att kosten är lika viktig vid rehabilitering. Jo, så är det. Man behöver tillföra kroppen mycket nyttigheter när man vilar upp sig och kroppen ska helna. Protein, till exempel. som ju bekant finns i kyckling, nötkött, fisk, skaldjur, ägg- och mjölkprodukter. Annat viktigt som kroppen behöver är Leucine, som finns i parmesanost, sojabönor, pumpafrön och tonfisk. Leucine är en aminosyra som ökar proteinbildningen, som i sin tur är viktig i muskelbyggandet i kroppen. Sedan behöver kroppen, som alltid, kolhydrater (pasta, ris, bröd), Omega 3 som i lax, makrill, linfrön, valnötter och rapsolja och till sist vitaminer som i alla frukter och grönsaker. Vill du läsa mer klicka här.