Gör cykelträningen mer effektiv

Det är bra att göra sin cykelträning så effektiv som möjligt. Men hur kan man då göra det på bästa sätt? Att cykla, det är en bra motionsform. Det är inte fel att även ta tillskott, läs mer här. Cykling är skonsam, enkel och effektiv. Det är faktiskt något som passar alla. Den som har knäbesvär kan cykla eftersom det är skonsammare att trampa på pedaler än att löpträna. Sedan kan cykling även ge dig starkare och uthålligare muskler, samtidigt som du förbättrar din kondition och ökar din kaloriförbrukning rejält.

Bra sätt att träna på

Oavsett om du är nybörjare eller hållit på ett tag så har jag ett par goda råd att ge. Det du ska göra är att träna utan avbrott i början. Se gärna till så att det är en 3-4 pass per vecka. Flera korta cykelturer på 20–25 km ger bättre resultat än ett enda långpass på helgen.

Du bör aldrig köra på för tunga växlar. Det är många som dessvärre gör det och låter kadensen (antal tramptag per minut) och pulsen rätt sig efter det. Dock kommer det bara ge dig mjölksyra alldeles för snabbt.

Se till att variera cykelträningen, du kan växla mellan lugna turer med cykeln till att göra tuffa intervallpass. 

Intensiteten på träningen bör höjas stegvis, i takt med att du blir vanare. Se även till så att du inte tränar hårda intervaller flera dagar i rad. 

Variera även träningsruterna så att du behåller träningslusten. Du kan även samla vänner och cykla tillsammans!

 

6 feb 2020