Cykelvasan för utmanaren!

Jag vet inte om ni som jag, råkade missa Cykelvasan? Det var en inflammation i knät som satte stopp för cyklande för min del. Annars hade det varit så bra att vara med. Att ha en tävling som Cykelvasan att se fram emot och planera för, framför allt att träna för är så bra. Nu med mitt inflammerade knä, blir det inget av någonting just nu. Jag vilar knät och det blir mycket stillasittande. Jag märker att det inte är särskilt bra, så nu väntar jag bara på läkningen och att jag så småningom och mycket varsamt kan börja träna igen.

Gym är bra start efter sjukdom

Det bästa man kan göra efter sjukdom som inflammation i knät är att börja så smått med övningar på gym, med muskelstyrka, som får byggas på allt eftersom. Inga tunga tyngder direkt på knät, men lår och vadmuskler kan få sin dos träning mer än gärna. Roddmaskinen får vänta ett tag till. Alla maskiner som inbegriper knälyft går bort. Så egentligen är det mest överkroppsträning som kommer i fråga. Det hela får vänta ett tag. Så är det.

Kosten viktig även när man vilar

De flesta kanske tänker att kosten är som viktigast när man tränar, få tänker på att kosten är lika viktig vid rehabilitering. Jo, så är det. Man behöver tillföra kroppen mycket nyttigheter när man vilar upp sig och kroppen ska helna. Protein, till exempel. som ju bekant finns i kyckling, nötkött, fisk, skaldjur, ägg- och mjölkprodukter. Annat viktigt som kroppen behöver är Leucine, som finns i parmesanost, sojabönor, pumpafrön och tonfisk. Leucine är en aminosyra som ökar proteinbildningen, som i sin tur är viktig i muskelbyggandet i kroppen. Sedan behöver kroppen, som alltid, kolhydrater (pasta, ris, bröd), Omega 3 som i lax, makrill, linfrön, valnötter och rapsolja och till sist vitaminer som i alla frukter och grönsaker. Vill du läsa mer klicka här.

2 jul 2017